
Tryliktas apaštalas
Pagal Vladimiro Majakovskio kūrybą
Režisierius Jonas Vaitkus
Futuristinė metamorfozė ir atsisveikinimo koncertas
2 val. 20 min.
Premjera – 2019 09 20
Kūrybinė grupė
Režisierius – Jonas Vaitkus
Scenografas, kostiumų ir šviesos dailininkas – Jonas Arčikauskas
Muzikos ir vaizdo projekcijų autorius – Oleksandr Shymko
Choreografas – Pavelas Fokinas
Režisieriaus padėjėja – Nadežda Pereverzeva
Režisieriaus asistentė – Leokadija Dabužinskaitė
Lietuvoje yra vienas teatro kūrėjas, kuris gali ryžtis šiuolaikiniam žiūrovui priminti apie prigimtinį tiesos, teisingumo poreikį ir savo spektakliais supurtyti, prižadinti apsnūdusią, pramogomis bei melu persisotinusią visuomenę – tai režisierius Jonas Vaitkus.
Spektaklio žanrą režisierius apibrėžia kaip „futuristinę metamorfozę ir atsisveikinimo koncertą“, įkvėptą ankstyvosios didžiojo lyriko, rusų ir pasaulinės literatūros klasiko V. Majakovskio (1893 – 1930) poezijos, pjesės „Majakovskis. Tragedija“, 1913, bei dviejų poemų: „Debesis su kelnėmis“, 1914, „Fleita – nugarkaulis“, 1915. Simboliška, kad didžiojo poeto kūryba į LRDT sceną grįžta daugiau nei po 50 metų – pastarąjį kartą mūsų teatre V. Majakovskio „Blakę“ yra statęs režisierius Leonidas Lurje 1962 metais.
Savitas poeto V. Majakovskio stilius formavosi sudėtingų ir dramatiškų XX amžiaus meno ieškojimų sankirtoje. To meto avangardinės literatūros ir meno srovės pretendavo kurti ateities meną futurizmą – neigiantį, niekinantį praeities kultūrą, tradicines visuomenės gyvenimo normas, aukštinantį pašėlusį industrijos ritmą ir išpažįstantį tikrą didmiesčio kultą. Ankstyvoji poeto lyrika persmelkta vidinio dualizmo, prieštaringumo: lyrinio herojaus vienišumo ir nenumaldomo žmonių ilgesio, meno galios ir jo nesugebėjimo pakeisti būties tėkmės, neigiamo požiūrio į esamą tikrovę ir ateities neapibrėžtumo. Lyrinio herojaus ir tikrovės konfliktas, persmelkęs visų V. Majakovskio futuristinio laikotarpio poemų struktūrą, tampa ypač aktualus ir atpažįstamas XXI amžiaus kontekste.
Spektaklio „Tryliktas apaštalas, arba Debesis kelnėse“ pastatymui režisierius J. Vaitkus subūrė visą LRDT aktorių trupę ir savo legendinių spektaklių bendražygį, dailininką Joną Arčikauską. Pasak scenografiją ir kostiumus premjeriniam spektakliui kuriančio menininko, „Majakovskis yra ne tik aktualus, bet tiesiog iliustruojantis šiandienos mūsų gyvenimą. Mūsų visuomenėje vyrauja kaprizas ir pinigo religija, o žmonių santykiai yra tapę karikatūra. Visa tai galime perskaityti ir prieš šimtą metų sukurtoje Majakovskio poezijoje. Be to, norisi teatro kalba priminti ir išaukštinti poeto talento sąvoką. Net jeigu mes nekenčiame jo eilių, visgi jos mus veikia. Talentas, tauta ir idėja – tarp šių sąvokų ir turėtų atsirasti mūsų spektaklis.“
Spektaklis rodomas rusų kalba su lietuviškais titrais
Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos
Spektaklyje vaidina
Poetas – paprastas jaunuolis – Valentin Novopolskij
Poetas – revoliucijos šauklys – Viačeslav Lukjanov
Poetas – bedievis – Telman Ragimov
Lilia Brik – Aleksandra Metalnikova
Lilia – balerina – Evelina Fokina – Vosylienė
Buvusi Poeto nuotaka – Anžela Bizunovič
Senis su juodomis katėmis – Vladimir Serov
Žmogus be akies ir kojos – Artūras Aleksejevas
Žmogus be ausies – Jurij Ščiuckij
Žmogus be galvos – Maksim Tuchvatulin
Žmogus su ištįsusiu veidu – Nikolaj Antonov
Žmogus su dviem bučiniais; Lavut – Vidmantas Fijalkauskas
Nuotaka ir Moteris su ašarėle – Jelena Orlova
Komjaunuolis – invalidas – Artur Svorobovič
Nuotaka ir pirma komjaunuolė – Edita Gončarova
Nuotaka ir antra komjaunuolė – Jevgenija Karpikova
Marinetis – Andrius Darela
Komjaunuoliai: Dmitrij Denisiuk, Vladimir Dorondov, Valentinas Krulikovskis, Telman Ragimov
Būsimų nuotakų, jaunikių ir čekistų choreografinė – vokalinė instrumentinė grupė ir atsisveikinimo koncerto dalyviai: Artūras Aleksejevas, Andrius Darela, Dmitrij Denisiuk, Vladimir Dorondov, Vidmantas Fijalkauskas, Liuda Gnatenko, Aleksandr Kanajev, Valentinas Krulikovskis, Viačeslav Lukjanov, Telman Ragimov, Artur Svorobovič, Juliana Volodko
1