Aruán Ortiz (USA)
Cub(an)ism
Aruán Ortiz – piano and composition
Cub(an)ism
Aruán Ortiz – piano and composition
„Cub(an)ism“ – vienas naujausių pianisto, altininko ir kompozitoriaus Aruáno Ortizo solinių albumų, sulaukęs aukščiausių „Downbeat“, „All About Jazz“, „The Guardian“ įvertinimų, pelnęs autoriui vieno kūrybingiausių ir originaliausių savo kartos kompozitorių reputaciją.
Kuboje gimęs menininkas semiasi įkvėpimo „Latin“ džiaze ir afrokubietiškoje muzikoje, bet žvelgia į šias tradicijas iš neįprastos šiuolaikinio džiazo ir europietiškojo modernizmo perspektyvos. Eksperimentininkas ir provokuotojas, nepripažįstantis muzikoje stilistinių barjerų, konceptualistas, niekada neprarandantis prasmės ir tikslingumo muzikoje pojūčio – taip menininką apibūdina jo kūrybos tyrinėtojai.
Nuo atvykimo į Ameriką prieš daugiau kaip 15 metų Aruánas Ortizas yra ryški JAV progresyviojo džiazo ir avangardo scenos figūra. Vermonto menų koledžo kompozicijos studijų absolventą nuo karjeros pradžios lydėjo sėkmė siekiant stipendijų, rezidencijų ir titulų. Jo albumams skiriami aukščiausi reitingai prestižiniuose džiazo žurnaluose. Jo kūrybą vertina ne tik įtakingi JAV, bet ir Kanados, Japonijos, Europos leidiniai.
A.Ortizas gastroliavo ir įrašinėjo muziką su daugeliu džiazo įžymybių, tarp jų – Wadada Leo Smithu, Donu Byronu, Gregu Osby, Wallace‘u Roney, Nicole Mitchell, Cameronu Brownu, Michaelu Formaneku, Williamu Parkeriu, Andrew Cyrille‘u, Henry‘u Grimesu, Marshalul Allenu, Hamietu Bluiettu, Oliver Lake‘u, Grahamu Haynesu, Terri Lyne Carrington, Nasheetu Waitsu. Jis aktyviai reiškiasi taip pat su savo trio ir kvartetu, yra nepakeičiamas saksofonininko Jameso Brandono Lewiso „Molecular Quartet“ narys.
Smalsumas menininką nuvedė ir už džiazo ribų. Jis ne kartą bendradarbiavo su choreografais, kino kūrėjais, rašytojais ir didžėjais, sukūrė muzikos ne tik džiazo, bet ir klasikiniams ansambliams, orkestrams, šokio kompanijoms, vaidybiniams filmams, nuspalvindamas ją Kubos ritmais ir avangardinėmis improvizacijomis.
Menininkas kviečiams dėstyti prestižinėse JAV ir Europos aukštosiose mokyklose.
LENsemble feat. Naomi Beeldens (LT-NL)
“Louis Andriessen – M is for Man”
“Louis Andriessen – M is for Man”
LENsemble (Lietuvos Ansamblių Tinklas)
Giedrius Gelgotas – fl
Gregory Kharaneka – ss
Dominykas Grigaliūnas – as
Arminas Bižys – ts
Andrius Dirmauskas – frhn
Laurynas Lapė – tp
Vilius Surdokas – tp
Jonasz Dziuba – tp
Marius Balčytis – tb
Albinas Gražulis – tb
Valentas Marozas – tb
Dainius Rudvalis – db
Indrė Baikštytė – p
Naomi Beeldens – voc
Vykintas Baltakas – cond
Vykintas Baltakas – cond
„LENsemble“ narius vienija atvirumas įvairiausioms kūrybos patirtims ir idėjoms. Tai paliudys ir „Vilnius Jazz“ festivaliui parengta programa – vieno žymiausių savo kartos olandų kompozitorių, jungusio savo kūryboje džiazo ir avangardinės kompozicijos pagrindus, Louiso Andriesseno (1939-2021 m.) muzikinis portretas.
Ankstyvajai šio kompozitoriaus kūrybai būdingi įvairių šiuolaikinės muzikos krypčių eksperimentai, magnetofono juostos naudojimas, o brandiems kūriniams – džiazo, europietiškojo atonalaus modernizmo elementai ir amerikietiškojo minimalizmo ritmai. Nuo 1970-ųjų kompozitorius rašė netipiškiems instrumentų deriniams.
Visa tai išgirsime L. Andriesseno muzikiniam portretui parinktuose kūriniuose: „Workers Union“ „bet kokiems garsiai skambantiems instrumentams“ (1975 m.), „Il Duce“ magnetofono juostai (1973 m.), „M is for Man, Music, Mozart“ džiazo vokalistei ir ansambliui, Jeroeno van der Lindeno ir Peterio Greenaway‘aus tekstais (1991 m.).
2009 m. kompozitoriaus ir dirigento Vykinto Baltako įkurtas „LENsemble“ (Lietuvos ansamblių tinklas) pristato Lietuvoje įdomiausias užsienio moderniosios muzikos kryptis bei jų atstovus ir populiarina svetur naująją lietuvių kompozitorių kūrybą. Kolektyvas suteikia šalies ryškiausiems atlikėjams galimybę specializuotis šiuolaikinės muzikos interpretavime burdamas juos atskiriems projektams į nuolat atsinaujinantį instrumentinį ansamblį.
„LENsemble“ veikloje dalyvauja styginių kvartetas „Chordos“, fortepijoninis trio „Kaskados“, Šv. Kristupo medinių pučiamųjų instrumentų kvintetas, akordeonininkas Raimondas Sviackevičius, saksofonininkas Liudas Mockūnas ir kiti žinomi muzikantai.
Šis kolektyvas parengė ir pristatė daugybę originalių, novatoriškų programų. Vienas įspūdingiausių pastarųjų metų projektų – septynių autorinių koncertų ciklas, skirtas sostinės jubiliejaus proga kūrinius skirtingoms Vilniaus erdvėms rašiusioms pasaulio šiuolaikinės muzikos įžymybėms.
Ansamblis pasirodė svarbiuose užsienio renginiuose ir koncertų salėse Vokietijoje, Olandijoje, Belgijoje, Jungtinėje Karalystėje, Danijoje, Egipte, Serbijoje, Lenkijoje, Latvijoje, Estijoje, pristatė užsienyje greta kitų šiuolaikinės muzikos grandų monografines Broniaus Kutavičiaus, Osvaldo Balakausko, Juliaus Juzeliūno programas.
Louisas Andriessenas gimė muzikų šeimoje: jo tėvas, dėdė, brolis ir sesuo – kompozitoriai. Jis studijavo Hagos karališkojoje konservatorijoje, lankė Luciano Berio pamokas Milane ir Berlyne.
Kompozitorius sėmėsi įkvėpimo iš skritingiausių šaltinių – nuo amerikiečio Charleso Iveso kūrybos iki tekstų apie laivų statybą ir atomo teoriją. L. Andriesseno kūriniai dukart įvertinti svarbiausiu Olandijoje Matthijso Vermeuleno prizu kompozitoriams, taip pat Grawemeyerio, „3M Music“, „Edison“, Marie-Josée Kravis ir kitais prizais.
Menininkas sukūrė darbų daugelio žymių kolektyvų užsakymu, tarp jų – San Fransisko simfoninio, Los Andželo ir Niujorko filharmonijų orkestrų, „Kronos“ kvarteto, „London Sinfonietta“, JAV ansamblio „Bang on a Can All Stars“, olandų kamerinio orkestro „Asko|Schönberg“. Du olandų ansambliai – „De Volharding“ ir „Hoketus“ – savo vardams pasiskolino L. Andriesseno kūrinių pavadinimus.
Kompozitorius prie šiuolaikinės muzikos raidos prisidėjo ir kaip mokytojas. Nuo 7-ojo dešimtmečio pabaigos jis dėstė Hagos karališkojoje konservatorijoje, skaitė paskaitas įvairiose šalyse. Jo mokiniai buvo tokie žymūs kompozitoriai kaip Michelis van der Aa, Julia Wolfe ir Steve’as Martlandas.
Olandų sopranas Naomi Beeldens yra universali, mėgstanti eksperimentus atlikėja. Ji noriai tyrinėja ribas tarp žanrų, lyčių, disciplinų, aukštosios ir žemosios kultūrų.
Baigusi šiuolaikinės literatūros studijas Antverpeno universitete, Naomi studijavo klasikinį vokalą Antverpeno karališkojoje konservatorijoje, buvo „Muziektheater Transparant“ reziduojanti menininkė, daug kartų dalyvavo jo operose. Solistė nuolat pasirodo ir „ChampdAction“, „One Trick Pony“, „HERMESensemble“, „Zonzo Compagnie“, „Post Uit Hessdalen“ spektakliuose. 2019 m. ji buvo nominuota Schaunardo operos apdovanojimui už „Alisos“ vaidmenį operoje „Harieta“.
N. Beeldens bendradarbiavo su dirigentais Manojumi Kampsu, Philippe‘u Herreweghe‘u, Franku Agsteribbe, režisieriumi Guy Joostenu, dainininke Liesa Van der Aa, klavesinininku Ewaldu Demeyere‘u, kompozitoriais Annelies Van Parys, Szymonu Brzoska, Maartenu Buylu, Hilda Paredes, Janu Van Outryve.
Nuo 2021 m. rugsėjo ji dirba Antverpeno konservatorijoje meninių baigiamųjų projektų vadove.
„LENsemble“ įkūrėjas ir vadovas Vykintas Baltakas – vienas pirmųjų lietuvių muzikų, savo kūrybos kelią ir auditoriją atradęs Vakaruose. Kompozitorius iš Lietuvos išvyko 1993-aisiais, baigęs tris kursus Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Toliau jis studijavo Karlsruhės muzikos akademijoje Vokietijoje pas žymų kompozitorių Wolfgangą Rihmą, dirigavimo mokėsi pas kitą garsenybę Peterį Eötvösą, stažavosi Paryžiaus konservatorijoje ir Paryžiaus muzikos tyrimų institute (IRCAM), Belgijoje studijavo filosofiją.
V. Baltako kūrinius atlieka žymiausi Vokietijos, Austrijos, Prancūzijos, Belgijos, Olandijos ir kitų šalių kolektyvai, tarp jų – „Ensemble Modern“, Vakarų Vokietijos radijo ir Bavarijos radijo simfoniniai orkestrai, ansamblis „Klangforum Wien“, jis aktyviai reiškiasi Europoje kaip dirigentas.
Menininko kūryba įvertinta premijomis tarptautiniuose Darmštadto kursuose (1996 m.), tarptautiniame konkurse „de Piano XXème siècle d’Orléans“ (2002 m.), tarptautiniu Claudio Abbado prizu (2003 m.), prestižine Ernsto von Siemenso fondo premija (2007 m.).
Vakaruose sukaupęs solidžią patirtį kaip kompozitorius ir dirigentas, Vykintas dalijasi ja Lietuvoje. 2016 m. kartu su džiazo meistru Liudu Mockūnu jis sukūrė Lietuvos muzikos ir teatro akademijai ir įveiklino naują magistro studijų programą, sujungusią šiuolaikinės akademinės ir improvizacinės muzikos studijas, kad abiejų krypčių studentai gautų dvejopų žinių ir įgūdžių.
Ši programa jau išugdė imlių ir lanksčių muzikantų kartą. Šiandien jie groja visuose Lietuvos šiuolaikinės muzikos ir džiazo festivaliuose, patys inicijuoja įvairius projektus.
V. Baltakas yra LMTA profesorius, taip pat dėsto kompoziciją Mastrichto konservatorijoje Nyderlanduose.
Perkant 10 ir daugiau bilietų galite kreiptis: [email protected]
Durys atidaromos: ~18:30
Renginio trukmė: ~3:00
Pertraukos: yra
Vaikai įleidžiami nemokamai: ne
Amžiaus cenzas: nėra
Nuolaidos: netaikomos