Canzonetta mia gentile. Banchetto musicale

Canzonetta mia gentile. Banchetto musicale

Canzonetta mia gentile
Itališkosios kanconos raida nuo viduramžių iki ankstyvojo baroko
Ansamblis DRAMSAM Italija
Alessandra Cossi – balsas, mušamieji
Fabio Accurso – liutnia, barokinė gitara
Gianpaolo Capuzzo – išilginės fleitos
Giuseppe Paolo Cecere – balsas, viela, violos da gamba, ryla

Nors negalima teigti, jog pasaulietinė poezija – trubadūrų išradimas, tačiau tikrai jie pirmieji pradėjo kurti eiles ne oficialiąja lotynų, o savomis gimtosiomis kalbomis. Vienas iš ryškiausių poetinių-muzikinių žanrų buvo kancona, trumpa posminė kompozicija, parašyta šnekamąja kalba – ta, kurią suprato kiekvienas. Kanconos, viduramžiais paplitusios visoje Europoje, gvildeno įvairias temas, buvo visokių formų – mainėsi, toldamos nuo esamų modelių, kurdamos naujus. 

Jų išliekamąjį elementą, einantį per muzikos istorijos epochas, lėmė poetinė-muzikinė kanconos struktūra – svarbiausia joje buvo ritornello, trumpa muzikinė frazė, kurią lengva įsidėmėti ir pakartoti. Patyrusi kitų tautų muzikos įtaką (prancūzų ar frankų-flamandų), kancona buvo laikoma poetinio žodžio pagražinimu, o ne savitos struktūros kūriniu – muzika čia dažniau plėtojo poetinį tekstą, nei vystė savą formą. Kaip ir senovės graikų musikè, ši muzika kilo iš žodžio ir jo metrikos, tuo atspindėdama žodinę, populiariąją tradiciją, o ne rašytinę aukštąją kultūrą. Kanconos ciklinė prigimtis, kurios šaknys glūdėjo lotyniškosios literatūros asketizme ir rafinuotame trubadūriškame paprastume, labiausiai ir įtakojo jos raidą. Tai atsispindi vokalinėse frottole intabulate su liutnios pritarimu, taip pat XVII a. pradžios canzoni balsams ir basso continuo. 
Ši programa pateikia vieną iš galimų kelionių maršrutų į sudėtingą Italijos kanconos pasaulį. Čia keliaujama per epochas – nuo besibaigiančių viduramžių iki naujųjų Baroko laikų. Tai kelionė, prasidedanti nuo rankraščių ar spausdintų šaltinių, atspindinti besikeičiančius skonius, jutimus, požiūrius ir lūkesčius.

Nuo 1987 m. ansamblis „Dramsam” gilinasi į viduramžių muzikos paveldą. Ansamblis nuolat koncertuoja didžiuosiuose Italijos miestuose, pasirodo tarptautiniuose festivaliuose ir kultūros renginiuose (Vokietijoje, Prancūzijoje, Šveicarijoje, Ispanijoje, Austrijoje, Slovėnijoje, Kroatijoje, Lenkijoje), dažnai dalyvauja radijo ir televizijos įrašuose (RAI, NDF, SDF, RTK, Can 5). Vadovaujamas Giuseppe Paolo Cecere, „Dramsam” publikai pateikia turtingas viduramžių ir Renesanso repertuaro (ypač itališkojo) programas, pagrįstas dėmesingomis istorinio atlikimo studijomis. Ansamblio muzikantai groja viduramžiškais instrumentais, kurie pagaminti pagal kruopščius istorinius tyrinėjimus.

 

DAUGIAU