Loretos Abucaitės Hornall darbų paroda

Loretos Abucaitės Hornall darbų paroda

JAV gyvenanti lietuvė menininkė Loreta Abucaitė Hornall š.m. gruodžio 10 d. 18 val. galerijoje „Arka” Vilniuje atidaro pirmą kartą eksponuojamų unikalia technika atliktų darbų parodą „ENTROPIJA”. „Sluoksniuodama” fotografiją, grafiką ir iliustravimą, nykstančių sienų paviršiuose menininkė šiek tiek šmaikštaudama prakalba apie mūsų civilizacijos irimo procesus.

Gruodžio 10 d. galerijoje „Arka” atidaromos parodos „ENTROPIJA” paveikslai – tai paskutinių ketverių metų Loretos Abucaitės Hornall darbas. „Ilgiau tęsėsi, bet labiau subrendo”, – šypsodamasi sako Loreta, pasakodama apie naujausiuose savo darbuose nueitą kelią.

Prieš kelerius metus JAV pelniusi Metų iliustracijos apdovanojimą, Loreta Abucaitė Hornall šįkart atranda naujas vaizduojamojo meno formas, apjungdama fotografiją, grafiką, iliustravimą. Išlaikydama menininkei būdingą šmaikštumą, „gesinantį” žmogaus susireikšminimą ir pirmą kartą leisdama sau „eiti į spalvas”, Loreta tapytojiškai (at)kuria mūsų pasaulio raidos scenarijus. „Yrančios miesto sienos yra mano drobės”, – sako menininkė. – „Tai – entropija, bet aš matau tame meną, įvairias tekstūrų, spalvų ir formų išraiškas”.

Pasirinkusi fizikinį terminą savo parodos pavadinimu, menininkė tarsi nuteikia rimtam moksliniam tyrinėjimui. Irimas, nykimas, apnuoginantis iki esaties, padeda naujai pažvelgti į šiandien čia ir pasaulyje aštriai atsiveriančius klausimus – vartotojiškumo didėjimą, gamtos naikinimą, kultūros, papročių nykimą, savojo identiteto praradimą.

Tarsi mokslo tyrėjas savo darbuose Loreta stengiasi pažvelgti kaip galima giliau vidun, stengdamasi suprasti, kas iš tikrųjų slypi po mūsų akiai įprastais vaizdais. Karvė-maitintoja, šimtmečius buvusi tarsi lietuvio šeimos narys, tampa vamzdynų sistema, gyvuliu-mašina arba taikliausia vartotojiškumo metafora (paveikslas „Vartojimo mašina”). Akistatoje su gamta Loreta Abucaitė Hornall nukreipia žvilgsnį į paties žmogaus keliamą su(si)naikinimo grėsmę, tarsi klausdama, kurlink mes einame, šitaip „tobulindami” savo pasaulį? Seni indai, medinės pjaustymo lentos, vilnonių siūlų kamuoliai, liaudiškais motyvais puošti rūbai yrančių sienų fone priverčia stabtelti ir susimąstyti, kokią dalelę savasties mes leidžiame sau prarasti. „Irimą ypatingai jaučiu Lietuvoje”, – sako menininkė, didžiąją savo laiko dalį gyvendama JAV. – „Europoje gyvena laikas, o Amerika yra monumentali homogeninė šalis”.

Naujuose darbuose Loreta išlaiko jai būdingą subtilią ironiją, kuriamą netikėčiausiais kontrastais. Javų laukuose styrantį aprūdijusį kombainą menininkė išpuošia Nyderlandų renesanso flamandų dailininko Piterio Breigelio paveikslo „Derliaus nuėmimas” motyvais. Oranžiniai paryškinta senovinė garo mašina neleidžia ilgai nuleisti akių, tarsi gundydama pasivažinėti.

„Irimas, nykimas man turi savotišką romantišką grožį”, – sako menininkė, sugebėdama tokias aštrias mūsų civilizacijos raidos temas pateikti be galo šiltai ir estetiškai. Susimąstai – galbūt tam, kad gimtų kas nors naujo, reikia leisti kažkam suirti? O galbūt dar kartą turime savęs paklausti, ar nykimui pasmerkiame tikrai tai, kas turėtų sunykti?

Loretos Abucaitės Hornall paroda „Entropija” bus eksponuojama galerijoje „Arka”
nuo 2013 m. gruodžio 10 d. iki 2014 m. sausio 10 d.

DAUGIAU