Meilė ir kiti demonai

Meilė ir kiti demonai

Peter Eötvös (g. 1944)
MEILĖ IR KITI DEMONAI
Love and Other Demons

2 veiksmų opera anglų kalba su jorubų, lotynų ir ispanų kalbų intarpais
Libretą sukūrė Kornél Hamvai pagal G. G. Márquez‘o romaną Apie meilę ir kitus demonus
Muzikinis vadovas ir dirigentas Alejo Pérez (Argentina)
Režisierius Silviu Purcarete (Rumunija)
Režisierius statytojas Gediminas Šeduikis
Dailininkas Helmut Stürmer (Vokietija)
Vaizdo projekcijų autorius Andu Dumitrescu (Rumunija)
Choro meno vadovas Česlovas Radžiūnas

Bendras Glaindborno festivalio (Didžioji Britanija), LNOBT ir festivalio GAIDA / ISCM Pasaulio muzikos dienos 2008 pastatymas
Pasaulinė operos premjera Glaindborne – 2008 m. rugpjūčio 10 d.
Premjera Vilniuje – 2008 m. lapkričio 7 d.

Bendras Glaindborno festivalio (Didžioji Britanija), LNOBT ir festivalio GAIDA / ISCM Pasaulio muzikos dienos 2008 pastatymas leis ir Vilniaus operos publikai pažinti šį vieną žinomiausių šiuolaikinių kompozitorių Europoje. Didžiąją Peterio Eötvöso kūrybos dalį sudaro muzika teatrui, kinui, operos, jis priklauso tai išskirtinei kompozitorių kastai, kurios nariams teatriniai formos aspektai reiškia pasigardžiavimą, o ne tylų kentėjimą sukandus dantis.
2006 m. rudenį, kai Eötvösas pirmą kartą susitiko su Edwardu Kempu – dramų, kino scenarijų ir operų libretų autoriumi, operų ir baletų dramaturgu, buvo kalbėta apie gilumines G. G. Márquez‘o romano „Apie meilę ir kitus demonus”  temas. „Jis paklausė, apie ką, mano manymu, šis romanas yra iš tikrųjų, o aš tariau, kad atsakymas slypi pavadinime: tai kūrinys apie demonizaciją, apie tai, kaip mes įvardiname savo ir aplinkinių skirtumus ir išskiriame vieną žmogų, žmonių grupę ar idėjų sistemą kaip „demonišką”; skirtingų kultūrų visuomenėje tokios atskyros yra itin pavojingos,” – prisimena E. Kempas.
Daug Eötvöso pokalbių ir svarstymų su režisieriumi Silvio Purcarete, su Glaindborno pastatymo dirigentu Vladimiru Jurowskiu, taip pat turėjo apčiuopiamos įtakos bendrai kūrinio formai. Kaip ir būdinga Eötvöso dvasiai, ši opera buvo sukurta daugelio žmonių bendro darbo dėka, visgi niekada neprarandant suvokimo, kieno kurinys tai yra.
Taip atsirado opera, kurianti lūkesčio, nuojautos, nežinomybės pojūčius, kurioje daug puikios muzikos, minties gilumo, išmonės, daug fantazijos ir meilės. „Manau, kad technine prasme šis kūrinys yra labiau tradicinis, romantinis. Ši mano opera neperteikia romantizmo per muziką – jis slypi fantazijos elementuose. Dabartinė fantazija yra lygiai tokia pati, kokia buvo ir tada”, – sako P. Eötvösas.
Tai, kas buvo pradėta 2003 m. Glaindborne pirmojo pokalbio metu aptariant naujos operos užsakymą, jau užbaigta. Premjera Glainborne praėjo su didele sėkme. Ar Vilniuje ši kerinti istorija apie uždraustą meilę, išsiskleidusią tropikų magijos kupinoje XVIII a. Kolumbijoje, apie meilę tarsi apsėdimą, meilę – „siaubingiausią iš visų demonų”, bus suprantama? Neabejotinai. Juk muzikos kalba universali, o meilė visur ir visada ta pati.
Spektaklio trukmė 2.10 val.

DAUGIAU