Opera “Geros dienos!” / Festivalis “Sirenos”

Opera “Geros dienos!” / Festivalis “Sirenos”

2016 m. spalio 6 ir 7 d., 19:00 val.
Menų spaustuvės Juodojoje salėje
(Šiltadaržio g. 6, Vilnius)
Festivalio “Sirenos” programoje:

GEROS DIENOS!
Opera 10 kasininkių, prekybos centro garsams ir fortepijonui

Libreto autorė Vaiva Grainytė
Kompozitorė ir muzikos vadovė Lina Lapelytė
Režisierė ir scenografė Rugilė Barzdžiukaitė
Šviesų dailininkas Eugenijus Sabaliauskas
Kostiumų dailininkė Daiva Samajauskaitė
Garso režisierius Arūnas Zujus
Prodiuseris OPEROMANIJA

Kasininkės:
Indrė Anankaitė-Kalašnikovienė (Kasininkė I, ankstyvo ryto duetas)
Liucina Blaževič (Kasininkė II, kitatautė)
Vida Valuckienė (Kasininkė III, egzaltuota optimistė)
Veronika Čičinskaitė-Golovanova (Kasininkė IV, netašyta pamaiva (fyfa))
Lina Valionienė (Kasininkė V, naujokė)
Rima Šovienė (Kasininkė VI, emigranto motina)
Milda Zapolskaitė (Kasininkė VII, menotyrininkė)
Rita Račiūnienė (Kasininkė VIII, vieniša mama)
Svetlana Bagdonaitė (Kasininkė IX, apdainuoja produktų ir prekių miegą)
Kristina Svolkinaitė (Kasininkė X, ankstyvo ryto duetas)

Apsauga: Kęstutis Pavalkis/Edgar Sabilo (fortepijonas)
Lina Lapelytė (aplinkos garsai, elektronika)

Bilietus [15 Eur] platina TIKETA

Operos „Geros dienos!“ siužetą kuria skirtingi kasininkių likimai, paprastai slepiami po dirbtinės šypsenos ir mechaniško aptarnavimo –„Laba diena!“, „Ačiū!“, „Geros dienos!“ – kauke. Kasdienybėje nepastebimos, robotus primenančios pardavėjos operoje veikia kaip ryškūs personažai. Pardavėjų mintys, žiūrovams girdimos jų CV išklotinės tampa trumpa, individualia drama. Kasininkių charakteriai – tai lengvai atpažįstami tipažai, įkūnijantys universalias realijas. Operos librete susipina šnekamoji, literatūrinė kalba bei nūdienos aktualijos.

Prekybos centro atmosferą atkuria dienos šviesos lempų ir aplinkos garsų instaliacija, sujungianti žiūrovų salę su scenoje veikiančių 10 kasininkių erdve. Scenos apipavidalinimas minimalus: prekės – tarsi privaloma, pažodinė supermarketo dekoracija – operoje veikia muzikiniu ir žodiniu pavidalais.

Pagrindinis operos garsas – tai nuolatinis pypsėjimas, lydintis skenuojamą prekę. Jis tai prityla, tai garsėja, tačiau niekada nesiliauja. Kasininkių dainos, akomponuojamos šio garso, savo monotoniškumu primena apsipirkimo procesą. Operoje „Geros dienos!“ muzika pabrėžia personažų mintis, padeda jas išgirsti.
Operos kūrėjos vengia moralizuojančio tono: kritiškas požiūris į kapitalizmą atskleidžiamas su humoru, pasitelkus ironiją ir poeziją. Skirtingų kasininkių likimų mozaika susilieja į bendrą chorą – universalią poemą, teigiančią vartojimo malonumą.

2013 m. Tarptautinis teatro institutas (ITI) operą „Geros dienos!“ atrinko į konkurso „Music Theatre NOW“ finalą (Scenos menų bienalė, Jončiopingas, Švedija) – spektaklis įvertintas Globe Teana-Theatre Observation prizu. 2014 m. opera „Geros dienos!“ apdovanota Auksiniu scenos kryžiumi kaip geriausias 2013 m. lietuvių autorių pastatymas; pelnė du Baltijos teatro festivalio prizus (Ryga, Latvija); įvertinta pagrindiniu „Fast Forward“ festivalio Braunšveige (Vokietija) prizu. Spektaklis pristatytas įvairiuose tarptautiniuose muzikos, teatro ir operos festivaliuose Lietuvoje ir užsienyje (Šanchajaus tarptautiniame šiuolaikinio teatro festivalyje „Act“, šiuolaikinio muzikos teatro ir naujosios operos festivalyje „Prototype“ Niujorke, teatro festivalyje „Auksinė kaukė“ Maskvoje, Baltijos teatro festivalyje Rygoje, įvairiuose festivaliuose Prancūzijoje – „Automne en Normandie“ Havre, „Next“ Lilyje, „Exit“ Kretėjuje, „Passages“ Mece, „Horizon“ Miulūze, „Théâtre en Mai“ Dižone, „Sonik“ Kempere, – bei Vokietijoje: „Fast Forward“ Braunšveige ir „Europoly“ Miunchene). Opera transliuota BBC Radio 3 ir Lietuvos nacionalinio radijo eteryje.

Trukmė
55 minutės (be pertraukos).

Premjera
2011 m. balandžio 11 d. Šiuolaikinio meno centro Šiaurinėje salėje 4-ajame šiuolaikinės operos festivalyje NOA (Naujosios operos akcija) – trumpametražė versija.
2013 m. rugsėjo 28 d. Menų spaustuvės Juodojoje salėje 10-ajame tarptautiniame Vilniaus teatro festivalyje „Sirenos“ – pilnametražė versija.

Žiniasklaidos komentarai

Steve Smith, The New York Times:
Šmaikštu, žavinga ir santūriai diversiška. Subtiliai ir sąmojingai perteikta kapitalizmo spąstų ir liguisto vartotojiškumo kritika.

Justin Davidson, New York Magazine:
Juodosios komedijos šedevras… suvyniotas į užburiančią, beveik liturginę ramybę.

Heidi Waleson, The Wall Street Journal:
…minimalistinės tekstūros, atgaivinančios kasdienio gyvenimo sūkurį – banalybę, transformuotą į meną. Opera sąmojinga ir kandi.

Alex Ross, The New Yorker:
Tvirtai sukonstruotas, daugiasluoksnis kūrinys, kurio humoras persmelktas melancholijos.

Jonas Mekas, www.jonasmekas.com:
Tai tarytum mini šedevras. Nei pridėsi, nei atimsi – labai vientisa, labai paprasta ir labai tikra.

DAUGIAU