POSTIDĖJA. Moterų menininkių kūrybos paroda

POSTIDĖJA. Moterų menininkių kūrybos paroda

Moterų menininkių paroda – meno politikos dalis

Birželio 20 d. 17 val. Panevėžio miesto dailės galerijoje atidaroma įspūdinga paroda „Postidėja“, kurioje savo kūrinius eksponuoja gerai žinomos, įdomius projektus kuriančios menininkės: Jurga Barilaitė, Ina Budrytė, Cooltūristės, Eglė Gineitytė, Orūnė Morkūnaitė, Paulina Eglė Pukytė, Eglė Ridikaitė, Laisvydė Šalčiūtė, Beatričė Vanagaitė, Marta Vosyliūtė, Laura Zala. Paroda veiks iki liepos 29 dienos.

“Vis labiau gyvename postidėjos pasaulyje. Tame pasaulyje didžios, provokuojančios mąstyti idėjos, kurių negalima tuoj pat paversti pinigais, turi tokią mažą vidinę vertę, kad vis mažiau žmonių jas sugalvoja ir vis mažiau institucijų jas įgyvendina. Iš tikrųjų drąsios idėjos tapo nebemadingos”, – teigia amerikiečių publicistas, kultūros istorikas, televizijos komentatorius Nealas Gableris.

2006 m. Modernaus muziejaus Stokholme direktorius Larsas Nittve atkreipė dėmesį į didelę lyčių disproporciją muziejaus kolekcijoje ir pasiūlė ją papildyti moterų menininkių kūriniais. Projekto „Antrasis mūsų svajonių muziejus“ motto buvo „Vietoje 100 % vyrų – 100 % moterų“. Muziejuose ir parodose lyčių disproporcija vis dar akivaizdi, nors visi sutinka, kad kūrybiškumas nuo lyties nepriklauso. Tokią situaciją reikia keisti iš esmės, todėl moterų menininkių paroda šiandien yra ne tik meno, bet ir meno politikos dalis.

Paroda “Postidėja” surengta bendradarbiaujant su Europos lyčių lygybės institutu (EIGE). Šiuo projektu norima atkreipti visuomenės dėmesį į lyčių lygybės atotrūkį meno, kultūros ir švietimo srityse. Paroda jau buvo eksponuojama Vilniuje ir Kaune.

“Šioje parodoje dominuoja individualios kūrybinės programos, išryškinančios menininkėms svarbių temų ir idėjų vystymąsį. Tai, kas sieja šias menininkes, nėra jų idėjinė giminystė – veikiau noras turėti savo nuomonę ir balsą. Nesislėpti už plačių pečių, būti matomomis. „Nematomumas“ – viena iš menininkes jungiančių konceptualių gijų. Menininkės nustumiamos į pakraščius arba „neprisimenamos“, jų kūriniai dingsta, tampa nematomi ar neįgyvendinami dėl daugybės įsipareigojimų“, – teigia parodos „Postidėja“ kuratorė, menotyrininkė Laima Kreivytė.

Pasak L.Kreivytės, „Postidėja“ nėra dar vienas madingas „postas“ – tai šiuolaikinis būvis, kai idėjų kovas nustelbia „protų mūšiai“ ir skandinanti informacijos lavina. Šis būvis reikalauja naujai permąstyti patį mąstymą ir idėjų artikuliaciją. Nors atrodo, kad drąsios idėjos mirė su didžiaisiais pasakojimais, tačiau vis dar yra mažieji – nematomi kaip namų ruoša ar į kanonizuotą dailės istoriją nepatekusios XX a. pradžios menininkės.

Panevėžio miesto dailės galerijos inf.

DAUGIAU